Komputerowe systemy kontroli, zaawansowane metody przetwarzania i pakowania oraz postępy w logistyce i dystrybucji mogą poprawić jakość produktów, poprawić bezpieczeństwo żywności i obniżyć koszty.

Dieta z dowozem – dla kogo?

Bank Światowy poinformował, że w 2005 r. Unia Europejska była największym importerem żywności, a na odległość wyprzedziły ją Stany Zjednoczone i Japonia. Brytyjskie zapotrzebowanie na żywność zostało szczególnie dobrze zilustrowane podczas II wojny światowej. Pomimo wdrożenia racjonowania żywności, Wielka Brytania nadal była uzależniona od importu żywności, czego wynikiem było długotrwałe zaangażowanie w bitwę pod Atlantykiem.

Żywność jest przedmiotem handlu i sprzedaży na całym świecie. Różnorodność miejscowej produkcji żywności lub ograniczenia związane z lokalnym sezonem wegetacyjnym nie ograniczają już różnorodności i dostępności żywności. W latach 1961-1999 światowy eksport żywności wzrósł o 400 %. Niektóre kraje są obecnie ekonomicznie uzależnione od eksportu żywności, który w niektórych przypadkach stanowi ponad 80 % całego eksportu. W przypadku zakupu żywności w skali mikro sprawdź cennik diety pudełkowej.

W 1994 r. ponad 100 krajów stało się sygnatariuszami Rundy Urugwajskiej Układu Ogólnego w sprawie Taryf Celnych i Handlu w związku z dramatycznym wzrostem liberalizacji handlu. Obejmowało to porozumienie w sprawie zmniejszenia subsydiów wypłacanych rolnikom, w oparciu o egzekwowanie przez WTO subsydiów rolnych, taryf celnych, kontyngentów przywozowych oraz rozstrzyganie sporów handlowych, których nie można rozwiązać dwustronnie.

W przypadku powstania barier handlowych ze względu na sporne względy zdrowia i bezpieczeństwa publicznego, WTO kieruje spór do Komisji Kodeksu Żywnościowego, utworzonej w 1962 r. przez Organizację Narodów Zjednoczonych do spraw Wyżywienia i Rolnictwa oraz Światową Organizację Zdrowia. Liberalizacja handlu w ogromnym stopniu wpłynęła na światowy handel żywnością.

Dieta z dowozem do domu

Dieta z dowozem w Białymstoku

Marketing żywnościowy skupia producentów i konsumentów. Wprowadzanie na rynek nawet jednego produktu spożywczego może być skomplikowanym procesem, w który zaangażowanych jest wielu producentów i wiele firm.

Na przykład pięćdziesiąt sześć firm zajmuje się produkcją puszki z zupą makaronową z kurczaka. Są to nie tylko firmy zajmujące się przetwórstwem kurczaków i warzyw, ale również firmy transportujące składniki oraz drukujące etykiety i produkujące puszki. System marketingu spożywczego jest największym bezpośrednim i pośrednim pracodawcą pozarządowym w Stanach Zjednoczonych.

W czasach przednowoczesnych sprzedaż nadwyżek żywności odbywała się raz w tygodniu, kiedy to rolnicy w dniu targowym wkraczali na lokalny targ wiejski. Tutaj żywność była sprzedawana sklepom spożywczym na sprzedaż w ich lokalnych sklepach w celu zakupu przez lokalnych konsumentów.

Wraz z rozpoczęciem industrializacji i rozwojem przemysłu przetwórstwa spożywczego, szerszy asortyment żywności mógł być sprzedawany i dystrybuowany w odległych lokalizacjach. Zazwyczaj wczesne sklepy spożywcze były sklepami opartymi na ladach, w których nabywcy informowali sklepikarza o tym, co chcą, aby mógł dostać to za tchem.